xmlns:fb='http://www.facebook.com/2008/fbml' SERAM KELIWON: ATAP RUMAH DIBALING BATU

BUAT DUIT DENGAN MUDAH DIRUMAH

Free Search Engine Submission

LAMAN POPULAR

ATAP RUMAH DIBALING BATU

ATAP RUMAH DIBALING BATU






Pada umurku dalam lingkungan 10 tahun..kami berpindah disebuah kampung yang kecil bilangannya dan dinamakan bukit Badak.Suasana kampung ini aman..damai dan penuh dengan hijauan pokok hutan.pada ketika kami sekerluarga menyewa di kawsan itu..Kawasan belakang rumah kami itu ada kawasan perkuburan tetapi kawasan kubur itu terletak diatas bukit.Bila diatas bukit tu..maka tidaklah kelihatan batu-batu nesan terpacak kerana dihalang oleh hutan kecil dan dibelakang rumah.

Kawasan rumah aku ingin digambarkan begini..deretan 5 rumah batu sebaris memanjang ke belakang.Simple..tapi amat luas didalamnya..ada 3 bilik dan satu bilik air.tuan rumah duduk dirumah yang pertama atau hadapan sekali dan mengadap jalanraya...dan rumah kami yag kedua.Di halaman rumahku pula tuan rumahku membina gelanggang badminton untuk anak-anaknya bermain.Rumah orang dulu-dulu halamannya luas...

Tuan rumah kami berpesan agar tidak menanam pokok di atas tanah kerana tanahnya terdiri daripada tanah liat.Aku masa kecil mana hairan semua tu..tanah liat lagilah aku suka sebab aku boleh buat mainan..aku koreklah tanah sisitu dan mencurahkan air..ternyata memang airnya tidak surut dengan segera.....jika ditanam pokok bunga,tentu pokok aku akan mati lemas...

Semasa aku mendiami kawasan itu..aku terasa seperti duduk di kawasan hutan pun ada kerana kawasan lingkuan rumah kami dipenuhi dengan dedaun dan rimbunan pohon hutan yang lebat dan tebal.Di belakang penghujung rumah sewa lagilah tebal sehingga aku terfikir kami takkan dapat tembusi kawasan itu yang dikelilingi bukit...